OnderwijsLink je kennis, gepersonaliseerd!

Ieder kind is uniek. Waarom bieden we ze dan wel hetzelfde onderwijs aan? Op Dr. Nassau College Aa en Hunze vinden we dat gek. Zo veel verschillende leerlingen. Dat vraagt om een andere vorm van onderwijs. Daarom hebben we gepersonaliseerd onderwijs ontwikkeld. Zodat ieder kind de beste versie van zichzelf wordt. Want gelijke kansen, vragen om ongelijk onderwijs.

Gepersonaliseerd onderwijs: meer dan kennis alleen

Op Dr. Nassau College Aa en Hunze doen we het daarom anders. Bij binnenkomst in ons schoolgebouw in Gieten valt dat onmiddellijk op. Leerlingen zitten niet rij aan rij in een klaslokaal, maar samen in de centrale ruimte. In groepjes aan een tafel of alleen op de groene en zwarte banken. In de buurt van ieder kind zijn dezelfde materialen te vinden. Een device - met daarop het persoonlijk rooster en de leerdoelen -, een logboek en diverse leermaterialen.

De leerling centraal

Op onze school leren kinderen op hun eigen tempo, op hun eigen niveau en op hun eigen manier. In gepersonaliseerd onderwijs staat dan ook de leerling centraal. Op onze locatie in Gieten dagen we leerlingen uit het beste uit zichzelf te halen. Daarom werken we leerdoelgestuurd en met persoonlijke leerdoelen. Ook stimuleren we kinderen hun talenten te ontwikkelen. Want ieder kind is wel ergens heel erg goed in. Zo is de één muzikaal, sportief of goed in taal, terwijl de ander ondernemend of juist heel sociaal is.

‘Fijne manier van werken’

Gepersonaliseerd onderwijs is gebaseerd op de vier waarden van Kunskapsskolan. De nieuwe manier van werken is de brugklassers goed bevallen. “Het fijne is dat je door de iPad altijd alles bij de hand hebt”, vertelt Eline (12). “Je kunt je boeken niet vergeten en hoeft ze ook niet de hele dag te tillen.” De leerlingen om haar heen knikken. Eén van hen is Linde, ook 12. “Ik vind het een fijne manier van werken. Ik sport heel veel. Doordat je op school alles kunt inplannen, heb je alleen huiswerk als je iets niet af hebt”, legt ze uit. “Ook de sfeer op school vind ik heel fijn. Het is heel gezellig, met veel zitjes.”

De beste versie van jezelf

De beste versie van jezelf worden. Dat kan niemand alleen. Iedere leerling heeft daarom een coach. Samen stellen zij de leerdoelen op waar een leerling aan wil werken: van weekdoel tot langetermijndoel. Leerlingen mogen daarnaast zelf kiezen waar ze werken. Ook krijgen ze de kans om vakken op een hoger niveau af te sluiten.

Coaching

Deze coach helpt kinderen eigenaar worden van hun leerproces. Wekelijks bespreken ze in een coachgesprek hoe het gaat. Naast zijn of haar coach, kan ieder kind ook rekenen op zijn schoolgenoten. Hoewel we individueel onderwijs aanbieden, beginnen en eindigen we de dag altijd in ‘basegroups’. In deze basisklassen evalueren we dagelijks en kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen. Daarnaast werken leerlingen op onze school veel samen, waardoor ze er nooit alleen voor staan.

Klaarstomen voor de toekomst

Waarom heeft Dr. Nassau College Aa en Hunze gekozen voor gepersonaliseerd onderwijs? “Gelijke kansen vragen om ongelijk onderwijs”, zegt directeur regiovestigingen Annalies Mulder beslist. “Alle leerlingen zijn uniek. Op onze school willen we kinderen klaarstomen voor een wereld die sterk gaat verschillen van de wereld waarin we nu leven. We zijn en blijven een kenniseconomie, maar vaardigheden als kritisch denken, multitasken en goed communiceren worden steeds belangrijker. Kinderen hebben dus meer nodig dan kennis. Als kinderen hier van school komen, hebben ze een onderzoekende houding, kunnen ze plannen, samenwerken en zichzelf redden. Want daar hebben ze hier écht de ruimte voor gekregen.”

Vragen?

Meer weten over gepersonaliseerd onderwijs? We hebben de meest gestelde vragen verzameld en op een rijtje gezet. Klik hier voor een overzicht.